Financieel management

Heb je geen economische of business-studies gedaan? Dat heb je misschien niet echt een idee wat de term ‘financieel management’ juist inhoudt. Nochtans kan het best zijn dat je ook zonder een achtergrond in economie graag met een eigen zaak zou beginnen of daar al mee begonnen bent. Veel mensen met een eigen bedrijf starten dit immers op eerder vanuit een passie voor het vakgebied waarin ze werken dan omdat ze een zakelijke achtergrond hebben. Nochtans is het niet onbelangrijk om naast een passie voor de sector waarin je werkt ook het management van je zaak goed op orde te hebben. Daarom geven we je hieronder enkele basics mee voor wat de financiële kant van het beheer van je bedrijf betreft.

Zoek een expert

Een goede raad als je zelf niet zo heel erg thuis bent in financieel beheer is op z’n minst één persoon bij je zaak te betrekken die dat wel is. Dit kan een vennoot zijn, een personeelslid of iemand uit de raad van bestuur. Afhankelijk van z’n juiste rol binnen je bedrijf zal die persoon je ofwel enkel advies verstrekken ofwel (een deel van) de verantwoordelijkheid voor de financiën op zich nemen.

Indien je absoluut geen kennis hebt over financieel beheer en boekhouden dan is het ook raadzaam een accountant in te huren. Een goede boekhouder kost natuurlijk geld en daar ontbreekt het bij een kleine zaak die pas opgestart wordt wel eens aan. Je kan eventueel een compromis sluiten door enkel een boekhouder te contracteren voor de tijd die hij of zij nodig heeft om je te helpen de zaak op te starten, je boekhoudsysteem op te zetten en een aantal financiële analyses te maken.

Boekhouders en accountants zijn nuttig

Wees betrokken bij je boekhouding

Laat je echter niet in de verleiding brengen om het volledige financiële management aan je boekhouder over te laten. Zorg dat je zelf de financiële data begrijpt en ze leert analyseren zodat je gefundeerde beslissingen kan nemen over de toekomst van je bedrijf.

Als je enkel een boekhouder in dienst neemt om je te helpen bij de opstart van je zaak, overleg dan goed met hem over het soort software dat je zal gaan gebruiken om je boekhouding bij te houden. Voor je accountant is ingewikkelde software waarschijnlijk geen probleem maar als jij er later alleen mee moet kunnen werken heb je waarschijnlijk toch liefst een eenvoudig en gebruiksvriendelijk pakket.

Intern of extern?

Mocht je toch een vaste boekhouder willen aannemen die je permanent gaat helpen met je boekhouding en het financiële beheer dan moet je goed overwegen of je hiervoor echt iemand in dienst neemt of dat je je door een extern boekhoudkantoor gaat laten bijstaan. Beide keuzes hebben hun voor- en nadelen dus het is belangrijk deze op een rijtje te zetten vooraleer je hierin een beslissing neemt.

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>